esmaspäev, 10. detsember 2012

25.10.12 Lapse mängu vaatlemine

Lapse mänguvaatlus

  1. Mängis ehistuskeskuses klotsidega. Keskuses oli veel kaks teist last, omavahel suheldi. (kõrvu-ehitusmäng)
  2. Mängiti tsirkuse mängu. Lapsed olid omavahel ära jaotanud osad, mida keegi mängis (kes oli lõvi, kes oli turvamees, kes oli direktor). ( ühis-rollimäng)
  3. Mängiti lego autodega laua taga. Sama laua taga oli veel üks poiss, omavahel suheldi. (kõrvu-ehitusmäng)
  4. Mängiti legoautodega laua taga. Sama laua taga oli veel kaks poissi, omavahel ei suheldud. (üksik-ehitusmäng)
  5. Õues mängiti zombi mängu ,üks oli zombi ning pidid tema eest ära jooksma. (ühis rolli/liikumismäng)
  6. Kaevas liivakastis auku, lähedudes oli veel kaks tüdrukut, omavahel ei suheldud. (üksik ehitusmäng)
  7. Liumäe all kaevati auku, viis teist last oli veel kaevamas. Kaevati mürki vaenlasele.(ühis- ehitus/rollimäng)
  8. Mängis legodega laua taga, üksinda. Eemal viibis teine laps, kellega aeg-ajalt suheldi. (kõrvu- ehitusmäng)
  9. Vaatas, kuidas kaks poissi mängisid lego autodega, vestles nendega. ( mittemänguline tegevus- pealtvaataja)
  10. Mängis ehituskeskuses klotsidega, natuke eemal mängis teine poiss. Omavahel suheldi aeg-ajalt. (kõrvu- ehitusmäng)
  11. Mängis teise poisiga peitust. (ühis-reeglimäng)
  12. Mängis laua taga paelte sidumise mängu. Mängis üksinda, laua taga teiste mängivate lastega ei suhelnud. (üksik-reeglimäng)
  13. Mängis laua taga magnetlaua mängu (geomeetriliste kujunditega), millest saab teha, autosid, maju, puid jne. Laua taga teiste mängivate lastega ei suhelnud.(üksik- ehitusmäng)
  14. Mängis laua taga legodega, sama laua taga mängiva poisiga suhtles. Kui mänguga tahtis liituda tädruk, siis kehtestati reegel, kui kaua tüdruk võib nendega mängida. (kõrvu- ehitusmäng)
  15. Mängis 3-4 lapsega kodu, jaotati ära, kes on ema, kes isa ja kes laps. (ühis- rollimäng)
  16. Õues mängis labidatega laevakoristust, toimus meeskondlik mäng. Omavahel jagati ära, kes kust puhastab. (ühis-liikumis/rollimäng)
  17. Mängis üksinda mänguautos, dialoogi kellegagi ei toimunud. (üksik-rollimäng)
  18. Joonistas ja värvis šabloonide abil, istus üksinda laua taga, dialoogi teistega ei toimunud. (üksik- ehitusmäng)

 Parten-Piaget mänguanalüüsi tabel


Lapse nimi: Verner                                                                  Vanus: 5a.    




Kognitiivne tase
Liikumismäng
Ehitusmäng
Rollimäng
Reeglimäng










Sotsiaalne tase



Üksikmäng







x x x x


x x


x



Kõrvumäng






x x x x x





Ühismäng





x x x


x


x x x x




Mittemänguline
tegevus


Tegevusetus/
pealtvaataja
Tegevused


x









Analüüs
Verver on aktiivne, seltsiv, lepplik ja kergesti mängukaaslasi leidev poiss. Verner ei otsi konflikti pole norija ega kaebaja.

Mänguvaatluse läbiviimiseks jälgisin ühe nädalajooksul Verneri tegemisi, seda nii õpperuumis kui ka õues. Vaatluse põhjal saab öeleda, et Vernerile meeldib väga legode- ja ehitusklotsidega mängida. Tihtipeale mängid ta mitme sõbraga koos ja väga harva jääb ta mängust eemale. Vaadeldud nädala jooksul mängis Verner  9 erineva lapsega, vanusest 3- 6 aastat. Verneri peamisteks mängu-kaaslasteks on enamjaolt poisid, temast aasta või kaks vanemad. Suurema osa mängu situatsioonidest hõlmavad enda alla 4 peamist mängusituatsiooni- üksik- ehitusmängud, kõrvu- ehitusmängud, ühis-rollimängud ja ühis-liikumismängud,

Kui analüüsida Vernerit, kui 5-aastast poissi ja tema mänguoskusi, siis pean tõdema, et tal on head mänguoskused. Ta arutleb teistega mängu teemade üle, mida mängida ja mis vahendeid selleks vaja on (kodu mängimine). Ta on suuteline mängima nii üksi kui ka koos teistega, ühendades sel puhul oma mänguhuvid teiste omadega. Harvemini võib teda näha mängimas näpu-, laua, või varjuteatrit ning ka lavastusmängus ei pruugi ta olla juhtrollis, rahuldades oma huvi olles kas siis turvamees või mõne muu  vähe tähtsama karakteri rollis.
Suurt huvi näitas ta üles legoklotsidega ehitades ja meisterdades. Tehes seda kas siis üksinda või koos mõne sõbraga. Ka ehitusklotidest igasuseid põnevaid tehnika -ja teadusvidinaid ehitas ta suure huviga. Mängides endast aasta või kaks vanematega, oli ta tihtipeale järgneja rollis, kuna suuremad poisid otsustavad, kes millist rolli esindab ja mängib. Tuli ette ka olukordi, kus ta avaldas oma soovi ja arvamust mängureeglite ja situatsioonide muutmiste suhtes (poistega zombie mängu mängides avaldas ta oma arvamust millega veel võiks zimbisid häbitada).
Aeg-ajalt meeldib Vernerile ka üksi mängida , kas siis joonistada, puzzlesid kokku panna või midagi konstrueerida.  Nagu eelnevalt sai mainitud on Vever seltsiv laps kellega teised tahavad meelsasti mängida. Mängusituatsiooni abil ka järeldada, et Verver jääb mängudes väga harva vaatleja rolli tihtipeale kaasatakse ta kas siis teiste või ta enda initsiatiivil mängu kaasa. Niisama tegevusetult ringiliikumist Verneri tegevustes ei näe.


KOKKUVÕTE

Verner on nagu iga teine 5,5-aastane poiss, teda huvitavad ehitamis- ja konstrueerimismängud, talle meeldib sõpradega välja mõelda uusi tegelasi, ta on elava fantaasiaga mängule pühendunud poiss. Verner mängib meelsamini koos teistega ning tänu oma rõõmsale olemusele võtavad teised teda ka meelsasti mängima.  Ta on julge ütlema oma arvamust ja ei solvu väga kiiresti, kui olukord nõuab, seisab ta nooremate huvide eest.
Õpetajad võiksid Vernerit suunata rohkem õppemänge mängima, et ta saaks edasi arendada arvude loendamist, geomeetriliste kujundite nimetusi ja tähtede äratundmist.  Vernerit võiks veel suunata ka puzzlede ja teiste lauamängude maailma, mille abil saaks ta ennast veelgi rohkem edasi arendada.
Üld kokkuvõttes on Verner rõõmsameelne, seltsiv, aktiivne ja oma tahtmisi mitte peale sundiv poiss, kellega teised meelsasti mängivad.













Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar