esmaspäev, 10. detsember 2012

06.12.12 Mänguteoreetikud


https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQbrd-sAiUb3938QEKUBMAjylWn0jBiHBnCAhwaE0ST0oGbZNC5Brian Sutton-Smith (s.1924)
 Uus-Meremaa mänguteoreetik, ametilt pedagoog
 Sünd: 1924 Wellington Uus-Meremaa

B.S.Smith on terve oma elu üritanud leida mängu kultuurilist tähtsust inimese elus väits; et igasugune kasulik definitsioon tuleb kohendada nii täiskasvanutele kui  lastele.  Ta demonstreeris et lapsed pole oma mängus nii süütud ja et täiskasvanud tõesti on oma mängus nii süüdi.
Sutton-Smith analüüsis ta mängu dialektilist olemust- mõista mängu dialektiliselt tähendab näha mängu kui konfliktisituatsiooniga  toimetulekut või lahendusvõimalust. Ta on laste mängu uurijaid hoiatanud mängu ületähtsustamises ja idealiserimise eest (Sutton-Smith & Kelly-Byrne 1984).  Mängu on enamasti vaadeldud kui laste tööd ja kui ettevalmistust eluks täiskasvanuna. On leitud et need lapsed kes enam mängivad on paremini ette valmistatud nii õpinguteks kui ka tulevaseks tööks.
Teadlased on toonud põhiliste mängutunnustena esile järgmisi tunnuseid: mäng on vabatahtlik tegevus ta on seotud positiivsete tundmustega sisemiselt motiveeritud ja mittereaalne. Sutton-Smith väidab et siis peituvadki mitmed vastuolud. Nimelt ei ole mäng alati vabatahtlik vaid on tihedalt seotud mängu ja mängukaaslaste valikuga. Mängus võivad esineda ka negatiivsed tundmused ja füüsilise jõu kasutamine. Mängudes valitsevad mängijate vahel võimu-ja alluvussuhted.  Sageli kasutavad mängijad mängu selleks et terroriseerida teisi ja saavutada kontroll teiste üle.

Sutton-Smith näeb mängu eeldustena tigimusi, mis peavad olema täidetud, et mäng üldse aset leiaks.
Mängus on võimalik õppida lahendama mitmeid konflikte
Poiste mängud on mitmekesisemad võrreldes tüdrukute mängudega
Sageli mängivad jõukamatest kodudest pärit lapsed mänge mis nõuavad mängijatelt omavahelist koostööd meeskonnavaimu, kuid ka võistluslikkust.
Enam stimuleeritud lapsed otsivad ja leiavad keerulisemaid mänge, mis enam vastavad nende vajadustele.
Mängud on tihedalt seotud ühiskonna arenguastmetega.
Mängus on võimalik lahendada konflikte,mis igapäevases  elus oleksid lahendamatud.
Olulisemad funktsioonid on – innovatsiooniline ja integreeriv funktsioon.
S-S kinnitab et mäng tasub ennast ära laste mäng on kasulik kohanemisele
Nii laste kui ka täiskasvanute mängud on steriliseeritud, nende mängud ei erine fundamentaalselt laste mängust
Tüdrukud mängivad enam kujutlusmänge kui poisid.
Suhe mängu ja mängija vahel ei ole lihtne ja ühtne.
Mängimise puudumine on muude häirete või puuduste tunnuseks.
Mäng on tegevus milles on oluline vabatahtlikuse moment.



KOMMUNIKATSIOONITEOORIA JA TEISED NÜÜDISAEGSED  MÄNGUTEOORIAD

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTYLJDcT6NigfCYA0lmREhTVdehCZKQGY6O68bBR1mHduLbjiHR1gGregory Bateson (1904-1980)
Inglise antropoloog ühiskonnateadlane, keeleteadlane,  visuaalne antropoloog, küberneetik 
Sünd: Mai 9, 1904, Grantchester 
Surm:  July 4, 1980, San Francisco

Mängu tähtsus lapse arengus ei seisne mängu sisus. Laps õpib ja omandab uusi seisukohti ja vaateid selle kohta, et roll on seotud teatud käitumise ja kontekstiga. Seega on mäng ise käitumise kategooria, mis teatud viisil klassifitseeritud konteksti poolt
Mäng omab olulist rolli õppimisprotsessis, kuna mängu tähendus on õpetada laps õppima.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ2DRYqYbXJRzmTcUM01wHxELgqao2vysAeGErUP7O7KeNOs_-wuwDaniel Berlyne (1924-1976)
Inglise-päritolu Ameerika  psühholoog, antropoloog, ühiskonnateadlane, keeleteadlane
Sünd: Mai 9, 1904, Grantchester
Surm:  Juuli 4, 1980, San Francisco
 
D.E.Berlyne on motivatsioonilis-phühholoogilise käsitluse üks tuntumaid esindajaid (1960, 1969), kes rõhutas seda, et mäng teenib informatsiooni vastuvõtmise ja ümbertöOtlemise eesmärki ning põhineb uudishimul.
Berlyne pakkus välja mõisted "spetsiifiline uurimine"("specific exploration") ja "avatud, mitme(kesine)külgne uurimine ("diversive exploration"). Mäng kuulub avatud uurimise juurde. Berlyne leidis, et kahtlemata valitseb tihe seos uurimise ja mängu vahel ja et enamus mängudest ongi uurimine,


KASUTATUD KIRJANDUS:
http://departments.weber.edu/chfam/4990a/Theory&play.html
http://www.nytimes.com/learning/general/onthi
sday/bday/0615.html
http://www.uwgb.edu/hughesf/Theories%20of%20Play.htm
wikipedia.com
A.Saar "Laps ja mäng"

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar