Uus-Meremaa
mänguteoreetik, ametilt pedagoog
Sünd: 1924
Wellington Uus-Meremaa
B.S.Smith on terve oma elu üritanud leida mängu kultuurilist tähtsust
inimese elus väits; et igasugune kasulik definitsioon tuleb kohendada nii
täiskasvanutele kui lastele. Ta demonstreeris et lapsed pole oma mängus
nii süütud ja et täiskasvanud tõesti on oma mängus nii süüdi.
Sutton-Smith analüüsis ta mängu dialektilist olemust- mõista mängu
dialektiliselt tähendab näha mängu kui konfliktisituatsiooniga toimetulekut või lahendusvõimalust. Ta on
laste mängu uurijaid hoiatanud mängu ületähtsustamises ja idealiserimise eest
(Sutton-Smith & Kelly-Byrne 1984). Mängu on enamasti vaadeldud kui laste tööd ja kui
ettevalmistust eluks täiskasvanuna. On leitud et need lapsed kes enam mängivad
on paremini ette valmistatud nii õpinguteks kui ka tulevaseks tööks.
Teadlased on toonud põhiliste mängutunnustena esile järgmisi tunnuseid:
mäng on vabatahtlik tegevus ta on seotud positiivsete tundmustega
sisemiselt motiveeritud ja mittereaalne. Sutton-Smith väidab et siis peituvadki
mitmed vastuolud. Nimelt ei ole mäng alati vabatahtlik vaid on tihedalt seotud
mängu ja mängukaaslaste valikuga. Mängus võivad esineda ka negatiivsed tundmused ja füüsilise jõu kasutamine. Mängudes
valitsevad mängijate vahel võimu-ja alluvussuhted. Sageli kasutavad mängijad mängu selleks et
terroriseerida teisi ja saavutada kontroll teiste üle.
Sutton-Smith näeb mängu eeldustena tigimusi, mis peavad olema täidetud,
et mäng üldse aset leiaks.
Mängus on võimalik õppida lahendama mitmeid konflikte
Poiste mängud on mitmekesisemad võrreldes tüdrukute mängudega
Sageli mängivad jõukamatest kodudest pärit lapsed mänge mis nõuavad
mängijatelt omavahelist koostööd meeskonnavaimu, kuid ka võistluslikkust.
Enam stimuleeritud lapsed otsivad ja leiavad keerulisemaid mänge, mis
enam vastavad nende vajadustele.
Mängud on tihedalt seotud ühiskonna arenguastmetega.
Mängus on võimalik lahendada konflikte,mis igapäevases elus oleksid lahendamatud.
Olulisemad funktsioonid on – innovatsiooniline ja integreeriv
funktsioon.
S-S kinnitab et mäng tasub ennast ära laste mäng on kasulik kohanemisele
Nii laste kui ka täiskasvanute mängud on steriliseeritud, nende mängud
ei erine fundamentaalselt laste mängust
Tüdrukud mängivad enam kujutlusmänge kui poisid.
Suhe mängu ja mängija vahel ei ole lihtne ja ühtne.
Mängimise puudumine on muude häirete või puuduste tunnuseks.
Mäng on tegevus milles on oluline vabatahtlikuse moment.
KOMMUNIKATSIOONITEOORIA
JA TEISED NÜÜDISAEGSED MÄNGUTEOORIAD
Inglise antropoloog
ühiskonnateadlane, keeleteadlane,
visuaalne antropoloog, küberneetik
Sünd: Mai 9, 1904, Grantchester
Surm: July 4, 1980, San Francisco
Mängu tähtsus lapse arengus ei seisne mängu sisus. Laps õpib ja omandab
uusi seisukohti ja vaateid selle kohta, et roll on seotud teatud käitumise ja
kontekstiga. Seega on mäng ise käitumise kategooria, mis teatud viisil
klassifitseeritud konteksti poolt
Mäng omab olulist rolli õppimisprotsessis, kuna mängu tähendus on
õpetada laps õppima.
Inglise-päritolu
Ameerika psühholoog, antropoloog, ühiskonnateadlane, keeleteadlane
Sünd: Mai
9, 1904, Grantchester
Surm:
Juuli 4, 1980, San Francisco
D.E.Berlyne on motivatsioonilis-phühholoogilise käsitluse üks tuntumaid
esindajaid (1960, 1969), kes rõhutas seda, et mäng teenib informatsiooni
vastuvõtmise ja ümbertöOtlemise eesmärki ning põhineb uudishimul.
Berlyne pakkus välja mõisted "spetsiifiline
uurimine"("specific exploration") ja "avatud,
mitme(kesine)külgne uurimine ("diversive exploration"). Mäng kuulub
avatud uurimise juurde. Berlyne leidis, et kahtlemata valitseb tihe seos
uurimise ja mängu vahel ja et enamus mängudest ongi uurimine,
KASUTATUD KIRJANDUS:
http://departments.weber.edu/chfam/4990a/Theory&play.html
http://www.uwgb.edu/hughesf/Theories%20of%20Play.htm
http://www.uwgb.edu/hughesf/Theories%20of%20Play.htm
wikipedia.com
A.Saar "Laps ja mäng"
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar