KLASSIKALISED MÄNGUTEOORIAD
Vana-Kreka filosoof, Plato õpilane ja Aleksander Suure õpataja. Plato kõrval mõjukaim lääne filosoof.
Sünd: BC 384, Stageira
Surm: BC 322, Chalcis
Inglise filosoof ja arst
Sünd: August 29, 1632, Wrington
Surm: Oktoober 28, 1704, Essex
Uusajal, 17. sajandil on J. Locke pidanud mängu lastele omaseks meelelahutuse ja vabaaja veetmise vormiks, millel on arendav mõju. Ta pidas oluliseks, et täiskasvanu suunaks ja juhiks laste mängu. Tähtsad on ka mänguasjad, millega laps mängib.
Prantsuse filosoof ja kirjanik.
Sünd: Juuni 28, 1712, Geneva
Surm: Juuli 2, 1778, Ermenville
Roussseau on öelnud, et mänguline tegevus arendab lapsel looduse poolt kaasa antud meeli ja füüsilisi võimeid.
18. sajandi lõpul 19. algul oli mängul eelkõige filosoofiline tähendus.
Friedrich
Schiller (1759-1805)
Saksa poeet,
näitekirjanik, filosoof ja ajaloolane. Sünd: November 10, 1759, Weimar
Surm: Mai 9, 1805, Weimar
Friedrich Schiller (1759-1805) pidas esimesena oluliseks mängu psühholoogilist mõju. Ta võttis kasutusele mõiste “mängutung” ja on kirjutanud, et ainult mäng avab inimese kaksikolemust ja muudab ta täiuslikuks.
“Inimene mängib ainult siis, kui ta on inimene selle sõna tõelises tähenduses ja ta on ainult siis inimene kui ta mängib.”
Inglise filosoof, bioloog, sotsioloog, ja Victoria aegne silmapaistev poliitilise eooria klassikaline liberaal
Sünd: Aprill 27, 1820, Derby
Surm: Detsember 8, 1903, Brighton
Spencer (1975) põhjendas mängutungi järgnevalt: mäng tuleneb energia ülejäägist. Tema arvates on kõikidele mängudele omane võidu saavutamise ning vastasvõitlejatest üleolemise püüe. Spencer leidis, et kui lapsed mängivad, siis nad kasutavad energiat ja samas ka kaotavad seda.
Ameerika psühholoog ja õpetlane
Sünd: Veebruar 1, 1844, Massachusetts
Surm: April 24, 1924
Nägi mängus kaasasündinud atavistlike omaduste esiletulekut. Tema põhiteesiks oli replikatsioon.( järgimatkimine).
Mänguline käitumine on pärilikkuse poolt määratud ja kulgeb vastavuses inimese arengulooga.
Saksa psühholoog
Sünd: Detsember 10, 1861, Heidelberg
Surm: Märts 27, 1946, Tübingen
Karl Groos pakkus välja evolutsioonilise instrumentalistliku mänguteooria. Oma 1898.aasta raamatus “ Der Spiel Der Tiere” (“Loomademäng”) proovis ta haritlasi veenda selles, et mäg on tulevaseks eluks ettevalmistumine.
Ta seletab mängu kui pidevat harjutamist ja oskuste arendamist, mis on vajalikud täiskasvanuna.
Groos pidas väga tähtsaks eksperimenteerimis- ja matkimismänge, mis avaldavad suurt mõju lapse arengule. Täiskasvanu jaoks on mäng vaheldus, mis vabastab tööpinged. Ta pidas tähtsaks noorukite mängu, millel on suur tähtsus kõlbelise kasvatuse seisukohalt. Tema mänguteooria aitas mõista mängu nii lapse arengu kui ka ühiskonna vaatenurgast.
Maria Montessori (sünd.1870) arendas Groosí teooriat edasi. Ta pakkus välja, et lapsed oleksid paremal järjel, kui nad mängiksid, õppides, või väljamõeldes , kasulikke asju. Need kaks teooretikut arvasid, et “mäng on lapse töö”.
Saksa filosoof ja psühholoog, ja oma aja vokaalne Anti-Semitismi vastane
Sünd: September 15, 1824, Wieleń
Surm: April 13, 1903, Merano
M. Lazarus ja G. T. W. Patrick peavad mängu lõbu ja rõõmu pakkuvaks tegevuseks, mis aitab vabaneda pingest ja väsimusest, mis on tekkinud tööst. Patrick leidis, et eelkooliealiste last mäng on loomulik ja instinktiivne tegevus. Mäng ja töö erinevad teineteisest oluliselt – mängu eristab tööst see, et mäng on sisemiselt motiveeritud, protsessile orienteeritud ning lõbu ja rõõmuga seotud; töö seevastu on väliselt motiveeritud, eesmärgile orienteeritud ja seotud reaalsete vajadustega.
Ameerika filosoof
Sünd: August 19, 1857, New Hampshire
Surm: Mai 21, 1949
G.T.W. Patrick laiendas mängu iseloomustust ja leiab, et mäng on seotud eelkõige suure motoorse aktiivsusega. Samas leiab patrick, et mäng ja töö erinevad teineteisest oluliselt- mängu eristab tööst see, et mäng on sisemiselt motiveeritud, protsessile orienteeritud ning lõbu ja rõõmuga seotud; töö seevastu on väliselt motiveeritud, eesmärgile orienteeritud ja seotud reaalsete vajadustega.
Kokkuvõttes leidis ta, et mäng on eelkoolieas laste loomulik ja instinktidel põhinev tegevus.
KAASAEGSED MÄNGUTEOORIAD
FENOMENOLOOGILISED MÄNGUTEOORIAD
Hollandi antropoloog,
bioloog ja psühholoog
Buytendijk
(1933) rõhutab, et mitte igasugune liikumine ja rõõmupakkuv tegevus ei ole
mäng, vaid mäng on ta sel juhul, kui see on seotud subjeksti ja esemetega;
Mäng on alati seotud subjekti ja
esemetega
Mäng on seotud üllatuse
elementidega, ebatavaliste ideede ja mõtetega
Iga mäng vajab mänguvälja ja
–reegleid, mis suunavad mängu teatud piiridesse
Mängureeglite piirides on aga
mängijad vabad ja võivad pakkuda ettearvamatuid lahendusi
Mäng on alati millegagi (esemed,
lelud, kujutlused, mõtted)
Jean Chateau (1908-1990)
Prantsuse
psühholoogia professor
Ta
leiab, et väikeste laste mängu juures ei saa veel rääkida mängust, tegemist on
pseudomänguga
Mängus
püüavad väiksemad lapsed selgusele jõuda oma jõudude suhtes
Vanemad
lapsed saavad mängudes näidata oma iseseisvust
Ta
rõhutab mängureeglite, distsipliini ja korra olulisust mängus (juba väikesed
lapsed
armastavad
korrapäraasust ja rütmi)
Korraarmastus
on omakorda aluseks mängureeglite täitmisele
Chateau
jagab mängud reegliteta ja reeglitega mängudeks (tabel)
Tabel: Mängude
liigitus (Chateau 1976)
Mängu liigitus
|
Näited
|
Laste vanus
|
I Reegliteta mäng
A. Intellektuaalsed mängud
|
funktsioonimäng -(beebi
siputamismäng käte-jalgadega
hedonistlik
mäng -(mäng
säravate esemetega
uurimismäng- oma keha uurimine
manipulatsioonimäng-
(mäng liivaga)
|
0-3 aastat
0-3 aastat
0-3 aastat
0-3 aastat
|
B. Enesetunnetusega
seotud mäng
|
a) purustamismäng (esemete katkitegemine)
b)
maandamismäng (valjusti karjumine)
|
0-3 aastat
7-10 aastat
|
II Reeglitega mäng
A. Tegelikkusega seotud mängud
|
Kujundimängud:
1.Matkimismäng(ema-isa mäng)
2.Illusioonimäng(mäng saviga)
Objektimängud:
1.Ehitusmäng (klotsidega)
2.Töömäng (keetmine)
Abstraktsed
mängud:
1.Mäng end kehtestatud
reeglitega(tagurpidi kõndimine)
2.Kangelasmäng (karkudel
kõndimine)
3.Võistlusmäng (mõistatuste lahendamine
|
3-10 aastat
3-10 aastat
3-10 aastat
|
B. Kooperatiivsed mängud
|
a) kooperatiivne võistlus-mäng
(kass ja hiir)
b) kindlate
reeglitega mäng (tantsimine
|
10-14 aastat
|
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar